puzzelstukken

Workshop over faalangst / sfeerverbetering in de klas

‘Ik kan het toch niet’ is een overtuiging die je kinderen nog wel eens hoort uiten. Sommige kinderen kunnen extreem angstig of gespannen zijn voor een toets. Hier kan faalangst een rol spelen.
Het is belangrijk om alert te zijn signalen van faalangst, want een kind dat faalangst heeft of ontwikkelt zal niet snel aan nieuwe uitdagingen beginnen. En het leven van een kind bestaat juist uit een aaneenschakeling van nieuwe uitdagingen.

 

 

Factoren

Bij het aanpakken van faalangst zijn twee onderscheidende factoren belangrijk:
1) succesverhalen (het geloof in eigen kwaliteiten) en
2) inzicht.

Voor alle kinderen is het fijn om te ervaren hoe dingen die zij aanpakken daadwerkelijk lukken. Bij faalangstige kinderen is het extra fijn om succeservaringen te hebben.

In een groep kan ik aan de slag met het ontdekken van kwaliteiten en talenten (van jezelf en elkaar) en help ik met het verkrijgen van inzicht in de werking van (faal)angst. Op die manier kunnen stappen gezet worden richting overwinning.

Sfeerverbetering

Ook als er geen faalangst speelt, is het goed voor de onderlinge sfeer om aandacht te besteden aan kwaliteiten en talenten. Door inzet van speelse en creatieve methodes wordt de sfeer in de klas enorm verbeterd, met als bijkomstig effect dat de kinderen met faalangst belangrijke stappen kunnen zetting richting overwinning.

 

Terug naar pagina: Inzet op school/BSO.