De betrokken ouder en de (aanstaande) brugklasser
De betrokken ouder en de (aanstaande) brugklasser
Ken je dat:
jouw kind zit in groep 7 of 8 van de basisschool. Jij weet precies wat er omgaat in zijn/haar leven, met wie je kind omgaat, wat hij/zij leert op school, welke vakken goed gaan, waar hulp bij nodig is, welk huiswerk wanneer af moet zijn…etc.
Je bent een betrokken ouder. En jouw kind gaat straks naar de brugklas…. hoe betrokken kan je dan nog zijn? Hoe zie jij de verandering voor je? Durf je ‘los te laten’ en denk je dat jouw kind er helemaal klaar voor is?
Kind op de basisschool
Als jouw kind een aanstaande brugklasser is, hoe zie jij dan het komende jaar voor je? Met een kind op de basisschool ben je als ouder vaak nog betrokken bij het huiswerk en de opdrachten die je kind mee krijgt. Vaak staat huiswerk ook in de klas op het bord geschreven, dus als je een keer in de klas van je kind komt kan je ‘meelezen’ met de agenda van je kind. Samen kan je dan een planning maken en navragen ‘hoe het ermee staat’.
De overgang naar de brugklas
Op het voortgezet onderwijs kom je echter als ouder de klas niet meer in. Ga je dan digitaal controleren? Veel scholen gebruiken systemen als ‘magister’ om het huiswerk en de vordering van een leerling vast te leggen. Dit systeem kent een inlogpagina voor ouders. Zo kan je volgen of je kind huiswerk heeft en nog steeds vragen ‘hoe het ermee staat’.
Jouw hulp, jouw tijd
Om je kind te stimuleren, te helpen plannen of op gang te helpen kan je ernaast gaan zitten (of ‘er bovenop’ zitten). Jullie zijn dat nou eenmaal zo gewend en jij bent nu eenmaal een betrokken ouder. Wat fijn voor je kind. Of, toch niet? Eigenlijk vind je dat jouw kind dat in de brugklas zelf zou moeten kunnen. Wie is er nou eigenlijk aan het werk? Het is lastig om een balans te vinden. Vraag jij jezelf wel eens af: hoe lang je dit gaat volhouden? En wat dacht je van jouw eigen tijd? Wég zijn je vrije avonden.
Loslaten?
Wat is het alternatief? Zomaar loslaten? De overgang van basisschool naar brugklas kent veel ‘loslaat’ momenten. Het fietsen bijvoorbeeld: zo leerde je je kind nog fietsen, zo fietst hij/zij zelfstandig met jou ernaast naar de buurt-basisschool en straks… dan gaat er een zware boekentas achterop en gaat jouw kind zonder jou op pad door stad of dorp. Of zelfs naar een andere stad of een ander dorp. Dat zijn stappen. Hoe ga jij je kind hierop voorbereiden? Misschien gaan jullie samen de route naar de nieuwe school wel een paar keer ‘voor fietsen’. Dat is een fijne overgang. Zo geef je jouw kind het vertrouwen dat hij/zij het zelf kan straks. En jij? Vertrouw je erop dat je kind dit kan? Het antwoord zal afhankelijk zijn van jou en je kind én van de voorbereidingen die jullie treffen. Want zomaar loslaten, dat past niet bij je als betrokken ouder.
Voorbereiding
De overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs vergt voorbereiding. Op veel fronten. Met betrekking tot het leren en huiswerk hoef je hiervoor het wiel niet uit te vinden. De training ‘ik leer leren’ kan helpen. Waarom? Omdat jij niet meer op school komt en je erop wilt vertrouwen dat je kind het zelf kan. In de training komen namelijk een heleboel onderwerpen aan bod waarvan het fijn is als jij ze (meer) kan loslaten. Motivatie, concentratie, faalangst, planning en organisatie; het komt allemaal aan bod. En daarnaast leert jouw kind meer over zijn of haar persoonlijke leerstijl. Dan gaat het leren straks makkelijker. Saai? Echt niet! Met spelletjes, quizzen en creatieve opdrachten krijgen de deelnemers in vijf bijeenkomsten van 1,5 uur slimme handvatten om sneller en efficiënter te leren. En dat met leeftijdsgenoten. Gun je kind deze voorbereiding! En jij? Jij krijgt je avond terug.
Na de mei-vakantie start op de Kop van Zuid een nieuwe groep voor ‘ik leer leren’. Geef je kind meteen op met een mail aan info@dehoofdzaakcoaching.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina.
Dit blog verscheen ook als artikel in lokale krant ‘De Havenloods’: je vindt het hier.