Brugklas bibbers
Brugklas bibbers voor groep 8
Vandaag stond de kop ‘Brugklas bibbers voor groep 8’ op de voorpagina van kinderkrant ‘kidsweek’. En grote zus van de kidsweek, de jeugdkrant ‘seven days’ publiceerde een onderzoek onder 600 basisscholieren hierover (het artikel vind je hier).
Beide kranten erkennen dat het gedag zeggen van je oude, vertrouwde basisschool moeilijk is, maar het grote, nieuwe onbekende van de brugklas is nóg spannender. Hiervan krijgen de ‘groep 8-ers’ de bibbers. Wat kan je als ouder doen om je kind hier goed bij te begeleiden?
Wat is er nou zo spannend aan de brugklas?
Wat maakt het nou dat veel kinderen die bibbers ervaren? Het onderzoek wijst uit dat ruim 90% van de leerlingen uit kijkt naar het maken van nieuwe vrienden. Meer dan de helft daarvan kijkt er zelfs enórm naar uit. En daar zit volgens mij precies het spannende: veel leerlingen weten niet zo goed hoe ze dat aan gaan pakken: nieuwe vrienden maken. De meeste leerlingen zitten al jaren met dezelfde kinderen in de klas, doen al jaren dezelfde sport, wonen al jaren in dezelfde wijk en hebben dus ook al jaren niet meer geoefend met het maken van nieuwe vrienden. En áls er al een nieuwe situatie was, dan was er over het algemeen wel minstens één bekend gezicht voor ze. Zo’n eerste periode in de brugklas is dus niet alleen de school nieuw, de groep nieuw en de omgeving nieuw. Ook de situatie is nieuw. Want: hoe doe je dat ook alweer…een praatje maken…jezelf een houding geven. Het is voor veel leerlingen moeilijk om zich hier een voorstelling bij te maken. En dat zorgt voor spanning.
Haal de spanning eraf
Het is makkelijke gezegd: ‘haal de spanning eraf’. Want spanning die je van binnen voelt zet je niet zo maar om in een ontspannen gevoel. Wat zou je nou kunnen doen om de spanning te verlichten? Het is prettig als de aanstaande brugklasser hier zelf een grote rol in kan vervullen en het heft in eigen hand kan nemen. In mijn training ‘sterk naar de brugklas’ besteed ik hier veel aandacht aan.
Ouders vervullen echter ook een belangrijke rol. Als ouder zit je straks waarschijnlijk met tranen in de ogen naar de eindmusical te kijken en dan realiseer je je dat jouw kind een fase afsluit. In de begeleiding van je kind sluit je ook een fase af, want hij/zij ‘vliegt uit’ op de fiets naar de nieuwe school na de zomervakantie. Maar dat betekent uiteraard niet dat jouw rol uitgespeeld is. Er wordt straks bijvoorbeeld een sterk beroep gedaan op je steun bij het huiswerk. Maar dat is pas straks. Eerst maar eens starten in die brugklas.
Tips voor ouders
Wat kan je als ouder doen om je ‘groep 8-er’ te begeleiden richting een goede start in de brugklas? Een paar tips:
Tip #1: Deel jouw ervaring (bibbers) uit de brugklas
Het is al een tijd geleden, maar jij bent zelf ook ooit een ‘brugpieper’ geweest. Wat weet jij nog uit die tijd? Vertel je kind over jouw zekerheden en vooral ook over jouw onzekerheden. En wat je ervan geleerd hebt. En wat het leukst was. Op die manier geef je je kind het signaal dat het normaal is om het spannend te vinden, dat je kan leren uit moeilijke situaties en dat het ook leuk is (of kan zijn). Daarbij vinden kinderen het over het algemeen heel leuk om verhalen te horen van ‘vroeger’ en verhalen van situaties die mensen zelf hebben meegemaakt blijven ook nog eens beter hangen dan ’theoretische’ verhalen.
Tip #2: Oefen
In mijn training ‘sterk naar de brugklas’ oefen ik met een groep kinderen verschillende sociale situaties. Ze leren over pesten, over groepsdruk en over een sterke sociale en fysieke houding. Dat is thuis wat lastig oefenen als je maar één aanstaande brugklasser in huis hebt. Wat je wel kan oefenen is bijvoorbeeld de fietsroute naar de nieuwe school. In een dorp is de route wellicht overzichtelijk, maar woon je in een stad, dan kan het voor een kind lastig zijn om de weg te vinden. Als er ook maar één deel van de route een keertje wordt omgeleid, kunnen ze makkelijk verdwalen. Hoe dan ook: onzekerheid over de route is onzekerheid die niet nodig is. Als je ‘markerings punten’ onderweg hebt, voelt dat een stuk zekerder. Dat beetje spanning is dan alvast weg.
Tip #3: Kijk (en luister)
Het enige dat jouw kind straks nog wil is ‘erbij horen’. Ik ben helemaal geen voorstander van ‘eenheidsworst’ en juich het enorm toe als een kind zo stevig in zijn of haar schoenen staat dat het eigen keuzes durft te maken en eigen smaak ontwikkelt en durft te volgen. Maar….niet iedereen staat zo stevig in zijn of haar schoenen. En als een situatie spannend is, wordt onzekerheid vergroot. Als je een deel van de onzekerheid weg kan halen doordat je kind zich lekker voelt in zijn/haar kleding en met de voor hem/haar juiste rugzak help je je kind echt. Dus: kijk eens naar wat andere kinderen van zijn/haar leeftijd dragen, wat voor rugzakken ze hebben etc. En let op: veel geld hoef het niet altijd te kosten, het gaat om het gevoel, niet om het bedrag. Als je het niet zo breed hebt, kan je op internet, bij winkels als ‘action’ of misschien zelfs op marktplaats de juiste dingen scoren. Het duurt dan misschien wat langer, dus begin op tijd.
Tip #4: Netwerken
Je staat niet alleen, dus gebruik je netwerk om je ervaring, onzekerheden en oplossingen te delen. Jouw kind is niet de enige die van de basisschool uitstroomt. De andere ouders worstelen misschien wel met dezelfde dingen als jij. Eén van mijn favoriete uitspraken is
‘kennis is macht, maar kennis delen is kracht’
Wie weet hebben jullie de ultieme tip voor elkaar.
En tenslotte: wil je je kind laten oefenen met een sterke houding (zowel sociaal als fysiek), leren of groepsdruk en pesten en laten groeien in weerbaarheid, overweeg dan om jouw aanstaande brugklasser op te geven voor mijn training ‘sterk naar de brugklas’.