Wat is het, waarom is weerbaarheid zo belangrijk?
Weet wat je zelf kan doen om jezelf (of je kind) hiermee verder te helpen.
Dit blog schreef ik eerder voor de website van faalangstcentrum Rotterdam in de ‘week tegen pesten’.
De eerste prioriteit: de basisscholen zo snel mogelijk weer openen. Dit hoor ik de afgelopen dagen op radio, tv en lees ik in de krant en op nieuwssites.
Wat fijn dat heropening van scholen nu een prioriteit van de overheid is. Ik snap dat dit belangrijk is. Ouders kunnen dan weer meer ongestoord werken, de stress in de huishoudens neemt af, de kinderen gaan weer om met leeftijdsgenoten.
Dit blog schreef ik eerder voor faalangstcentrum Rotterdam:
Wanneer is er sprake van perfectionisme en wanneer hebben we het over faalangst?
Wat is goed en gezond en wat niet?
In dit blog deel ik alvast een paar tips voor ouders om hun kind te helpen bij groei in zelfvertrouwen. Er is nog veel meer over te vertellen, dus lees ook mijn andere blogs.
(meer…)Weerbaarheidstraining, faalangst reductie training, omgaan met emoties en spanning, brugklastraining; elementen uit het gehele trainingsprogramma nu ook beschikbaar in een programma voor nieuwe deelnemers.
Sinds de Corona-crisis is de invulling van mijn trainingen drastisch veranderd. Alle lopende individuele trainingen werden (tot nader order) uitgesteld en groepstrainingen afgezegd. Opeens lag alles even stil. Om toch in beeld te blijven en mijn cliënten te kunnen bijstaan bij het werken aan hun leerdoel hebben we bij individuele trainingen een wekelijkse ‘check-in’ afgesproken. Dat bevalt veel kinderen en ouders zo goed dat we het door blijven zetten.
(meer…)In mijn praktijk kom ik regelmatig mensen tegen die zich zorgen maken en daar veel over nadenken (piekeren). Ze hebben last van piekergedachten; een gedachtenstroom die spanning oplevert en die hen belemmert. Ze blokkeren, kunnen niet meer kunnen ontspannen of hebben moeite met in slaap komen. Ze ervaren vaak dat het moeilijk is om met het piekeren te stoppen.
Piekergedachten horen niet alleen bij volwassenen, ook kinderen en tieners kunnen ermee worstelen. Piekeren en faalangst, piekeren en pesten; het gaat vaak hand in hand. Het kan zorgen dat je geen nieuwe uitdagingen of sociale contacten meer aangaat, dat je niet meer durft.
Wat kan helpen? Ik deel mijn ervaringen uit de praktijk met je en geef je tips.
Vandaag is het de dag tegen pesten. Op deze dag wordt via allerlei kanalen en door allerlei instanties extra aandacht besteed aan het onderwerp pesten. Dit onderwerp heeft in mijn praktijk het hele jaar door de aandacht, maar deze speciale dag is een extra mooie gelegenheid voor een blog over dé oplossing tegen pesten, want: sjonge…wat is het nodig!
(meer…)Digitaal pesten / cyberpesten / online pesten: het is een relatief ‘nieuwe’ vorm van pesten.
Iedere ouder weet wat pesten is. Maar cyberpesten: wat is het eigenlijk? Is dat nou zo anders dan ‘gewoon’ pesten? En zijn de gevolgen van cyberpesten anders dan bij andere vormen van pesten? Het is een belangrijk onderwerp en ik zal uitleggen waarom cyberpesten onze aandacht verdient:
Niet lekker in je vel zitten brengt spanning met zich mee. Dat kan zowel mentale spanning als fysieke spanning zijn. Door aan de slag te gaan met de fysieke spanning en bewuste fysieke ontspanning, zal automatisch de mentale spanning ook afnemen.
De ontspanningsoefening ‘bodyscan’ is gemakkelijk toepasbaar en duurt niet lang. Ik doe ‘m al heel lang tijdens trainingen en de ervaringen zijn altijd prettig.
In de 18 jaren dat ik (jazz)dans les gaf, vonden mijn leerlingen onderstaande variant altijd een heerlijk ontspannen manier om de les af te sluiten. De laatste jaren gebruik ik deze oefening weer bij m’n weerbaarheidstrainingen. Ik deel ‘m graag met jullie: (meer…)
Vandaag is de ‘dag tegen pesten’, een mooie gelegenheid voor een nieuwe blog. Omdat ik in mijn praktijk merk dat het voor ouders erg moeilijk kan zijn als hun kind in aanraking komt met pestgedrag, is dat het onderwerp van dit blog.
Omdat ik van delen hou: hieronder 6 tips voor ouders over omgaan met pesten. (meer…)
Er zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs die vastlopen:
Leerlingen die het altijd prima hebben gedaan op school. Leerlingen die niet dom zijn. Leerlingen met betrokken ouders. Leerlingen op een goede school.
En tóch zijn ze vastgelopen.
Kúnnen deze leerlingen eigenlijk wel leren? Wat is er aan de hand? Lees het hieronder: (meer…)
Vandaag stond de kop ‘Brugklas bibbers voor groep 8’ op de voorpagina van kinderkrant ‘kidsweek’. En grote zus van de kidsweek, de jeugdkrant ‘seven days’ publiceerde een onderzoek onder 600 basisscholieren hierover (het artikel vind je hier).
Beide kranten erkennen dat het gedag zeggen van je oude, vertrouwde basisschool moeilijk is, maar het grote, nieuwe onbekende van de brugklas is nóg spannender. Hiervan krijgen de ‘groep 8-ers’ de bibbers. Wat kan je als ouder doen om je kind hier goed bij te begeleiden? (meer…)
Ken je dat:
jouw kind zit in groep 7 of 8 van de basisschool. Jij weet precies wat er omgaat in zijn/haar leven, met wie je kind omgaat, wat hij/zij leert op school, welke vakken goed gaan, waar hulp bij nodig is, welk huiswerk wanneer af moet zijn…etc.
Je bent een betrokken ouder. En jouw kind gaat straks naar de brugklas…. hoe betrokken kan je dan nog zijn? Hoe zie jij de verandering voor je? Durf je ‘los te laten’ en denk je dat jouw kind er helemaal klaar voor is? (meer…)
Laat ik eerlijk zijn: ik maak niet altijd de beste keuzes. En dan heb ik het vooral over prioriteiten stellen. Als ik mijn computer aanzet, zijn de social media toch vaak prominent aanwezig in mijn interesselijst. Het komt niet zelden voor dat ik met iets zakelijks bezig moet zijn en mezelf opeens terugvind op Facebook. En als ik dat als volwassene al heb, hoe gek is het dan dat onze pubers dit ook overkomt? Er is zoveel afleiding en verleiding.
Deze week start in Rotterdam de nieuwe inschrijfprocedure voor het voortgezet onderwijs.
Zijn de Rotterdamse kinderen in groep 8 goed voorbereid op de brugklas? Uiteraard hebben ze allemaal veel geleerd op de basisschool, maar hebben ze ook geleerd hóe ze kunnen leren? Het is niet voor alle leerlingen zo vanzelfsprekend.
Wat kan helpen? Lees het hieronder: (meer…)
Kinderen zitten vol emoties. En waar het ene kind als vanzelf leert omgaan met al die verschillende gevoelens en emoties, zo laat een ander kind zich regelmatig overspoelen waardoor het zich machteloos voelt en niet weet hoe het hiermee om moet gaan. En juist deze kinderen krijgen vaak negatieve reacties wat hen niet echt helpt om te léren omgaan met emoties. En dat is wat kinderen te doen hebben; ze moeten nog leren omgaan met emoties en het is onze taak als opvoeder ze daarbij te helpen en ondersteunen.
Maar hoe?… (meer…)
Wat gaat het snel; vandaag alweer de vijfde dag van de ‘week tegen pesten’ van dit jaar. Ik zeg tegen mijn kinderen altijd ‘wat je belooft, dat moet je doen’ (daar mogen ze mij aan houden) en ik heb beloofd om elke dag een blog over pesten te schrijven deze week. Dat doe ik dus! Vandaag het slot van deze week: ‘bouwen aan je zelfvertrouwen’. Want laten we eerlijk zijn: een kind dat weerbaar is, zal minder gevoelig zijn voor pesten. Zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld zijn voorwaarden voor weerbaarheid. En daar ligt een groot deel van de oplossing. Dat geldt voor volwassenen trouwens net zo goed!
Leuk gezegd, dat ‘bouwen aan je zelfvertrouwen’, maar hoe dan? Als je wist hoe dat moest, dan deed je het al…toch? Hier een aantal tips waar je meteen mee uit de voeten kan: (meer…)
Het is alweer donderdag: de vierde dag van de ‘week tegen pesten’ van dit jaar. De vierde dag, dus mijn vierde blog deze week. Net zoals de vorige drie dagen sluit ik aan bij de ondertitel van de ‘week tegen pesten’ van dit jaar:
De derde dag van de ‘week tegen pesten’ van dit jaar is aangebroken. Zoals beloofd publiceer ik elke dag een blog over dit onderwerp, met de link naar de ondertitel:
Dag twee van de ‘week tegen pesten 2015’, met -zoals beloofd- elke dag een blog over pesten. Gisteren publiceerde ik ‘waar haal jij het lef vandaan?’, vandaag een blog over mijn visie op het ‘#’-teken in de ondertitel van dit jaar:
Het ‘hekje’, tegenwoordig ook wel de ‘hashtag’ genoemd is het teken dat aan een twitter bericht vooraf gaat. In het kader van het thema pesten is dat een duidelijke verwijzing naar digitaal pesten (cyberpesten) lijkt me.
Vandaag is de eerste dag van de “week tegen pesten” van dit jaar. Dat betekent dat deze hele week allerlei media aandacht besteden aan het onderwerp pesten. Ook de blogs op mijn website staan deze week in het teken van pesten. Met achtergrondinformatie en tips hoop ik mijn lezers te informeren en inspireren.
De ondertitel van dit jaar is ‘#durf jij het aan?’. Waarom is er voor deze titel gekozen? Vandaag deel 1 van mijn visie hierop.
Afgelopen week las ik ergens een bericht dat mensen zich verschrikkelijk zouden storen aan het ‘wippende been’ van Eva Jinek in haar talkshow.
Gek genoeg liet dit (op zich onbenullige) bericht me niet los. Waarom storen mensen zich daaraan, dacht ik? Valt het zo op? Is de inhoud van het programma niet boeiend genoeg, zodat ze snel afgeleid zijn? Zou het mij ook storen? En wat me eigenlijk nog het meest fascineerde: waarom nemen deze mensen de moeite om hun ergernissen te melden bij de media?
Pesten is niets nieuws en zal nooit helemaal verdwijnen. Reden temeer om iedereen die ermee te maken krijgt goed te ondersteunen. Vooral kinderen kunnen daarbij onze hulp goed gebruiken, want als je op jonge leeftijd al leert hoe je met pesten om kan gaan, heb je daar wat aan voor de rest van je leven.
Om kinderen te leren begeleiden bij pesten is deze training ontwikkeld. (meer…)
Vandaag is het alweer de laatste dag van de ‘week tegen pesten’. Ik hoop dat deze themaweek een goede traditie wordt en jaarlijks meer aandacht zal trekken, net zolang tot het ingebed is. Voor mij was dit in ieder geval een uitgelezen kans om het belang van het onderwerp aan te kunnen geven en informatie te delen. Vandaag dus weer een blog én een tip. (meer…)
Stel: je kind wil niet meer naar school. Je zoon klaagt over buikpijn. Of je dochter neemt de laatste tijd opeens geen vriendinnetjes meer mee vanuit school. Er is een kans dat je kind last heeft van pesten op school. Misschien wordt hij of zij zelf wel gepest. Het is te hopen dat dit niet gebeurt, maar gezien de cijfers die voortkomen uit diverse onderzoeken is de kans dat ook jouw kind met pesten in aanraking komt vrij groot. En natuurlijk wil jij dan wat doen om de situatie te verbeteren. Lees hier hoe dit gezicht hierbij kan helpen: (meer…)
Het is de nationale ‘week tegen pesten’. Dat betekent dat er veel (media) aandacht is voor dit belangrijke onderwerp. Mooi! Ik ben blij dat het onderwerp serieus besproken wordt.
Het thema van deze ‘week tegen pesten’ is horen, zien en ‘speak up’. Daar kan ik wel wat mee: (meer…)
‘Kom je mee belletje lellen?’
‘Ga je mee stenen gooien op het schoolplein?’
Hoe reageert jouw kind op zulke vragen?
‘Neem nog een wijntje’
En wat zeg jij dan?
(meer…)
Leren in de vakantie
Hoewel het grootste deel van Nederland al vakantie heeft, moeten mijn kinderen nog een weekje naar school. Wel een bijzondere week, want de gebruikelijke structuur raakt aardig zoek in de laatste dagen voor de vakantie. Er worden extra spelletjes gespeeld en op de laatste dag mogen ze zelfs eigen speelgoed meenemen. Ze ervaren het als een feestje. Gelukkig maar!
En dan is het straks ook voor ons vakantie. We gaan nog niet meteen op reis, dus is er eerst nog extra tijd om lekker te spelen; en dat is me toch belangrijk:
Het is weer die tijd van het jaar: groep acht neemt afscheid van de basisschool. De vakantie is alleen in het noorden van het land pas begonnen. Dat betekent dat er nog veel kinderen in het ‘oude’ schooljaar bezig zijn en er vervolgens ook nog zes weken vakantie moet worden ‘overleefd’. Toch zijn de schoolagenda’s, nieuwe hippe schriften en alle mogelijk soorten kaftpapier al ruimschoots verkrijgbaar.
‘Be your selfie’ lees ik op de schoolcampus van een groot warenhuis. (meer…)
‘Dat kan ik toch niet.’
‘Dat doe ik niet, want ik kan het vast niet.’
‘Ik ben dom.’
‘Niemand vindt mij leuk.’
‘Ik kan niet eens….’
Allemaal uitspraken waarbij we denken: ‘dit is niet goed’. Maar dan? (meer…)
Gisteren was in het nieuws dat de rechter in Rotterdam de komende uitzending van het programma ‘project P’ heeft verboden op verzoek van een middelbare school in Hoogvliet. Het gaat om beelden die met een verborgen camera zijn gemaakt van pestende jongeren. Een jongen van die school had zich bij het programma aangemeld, omdat hij wordt gepest en geen andere oplossing zag dan de hulp van het televisie programma in te roepen. Hij kreeg een camera mee die verborgen werd in zijn rugzak en daarmee werden de beelden van zijn pestende mede-scholieren vastgelegd. Bij uitzending worden de gezichten van de pesters die met de verborgen camera zijn gemaakt onherkenbaar in beeld gebracht. (meer…)
Het is schoolvakantie. We zijn fijn een weekje weg als gezin naar een gezellig vakantiepark in Friesland.
We genieten van de prachtige omgeving en de ruimte en rust met elkaar. Nou ja….rust….
Gisteren las ik een artikel in de krant. Een vooraanstaand Nederlandse filosoof is van mening dat pesten er gewoon bij hoort in onze cultuur. Het is volgens deze man iets dat we altijd al gedaan hebben, ook als volwassenen blijven doen in de werksituatie en het is niet altijd kwaad bedoeld.
Er zijn voor- en tegenstanders van deze stelling. Een psychologe reageerde dat deze mening ervoor zorgt dat het probleem niet onderkend wordt. Pesten wordt dan niet als een probleem ervaren, maar als een gegeven. Dat zorgt ervoor dat een kind dat het pesten als probleem ervaart zich niet gekend voelt (bijvoorbeeld bij zijn of haar ouders) en hier (nog meer) schade van ondervindt.
Stel: je staat met je tweejarige kind voor het zebrapad en je kind wil je hand niet vasthouden. Jij wilt dit wel, want je vindt veilig oversteken belangrijk. Je ziet de scène die jouw peuterpuber zal gaan schoppen al helemaal voor je en daar heb je absoluut geen zin in. Wat doe je?